nuffnang

Tuesday, October 25, 2011

Jangan Terlalu Mengagung-agungkan Manusia part III

Assalamualaikum...

Bro,
Walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya?
Walaupun hidup beribu tahun kalau tak mendapat rahmat Allah swt apa gunanya bro?

Bro,
Apa yang lebih penting dari mendapat rahmat Allah swt didunia dan akhirat?
Apa yang lebih penting dari menunaikan solat Fardhu 5 waktu sehari?
Apa yang lebih penting dari menjauhi perkara-perkara yang dilarang Allah swt?


Zaman sudah maju, Dunia pun sudah berubah. Tapi jangan jadikan itu sebagai alasan untuk kita tidak patuh kepada tuntutan agama.


Agama Islam dah tak relevent untuk zaman sekarang? jahilnya kau. tak dapat nah bayangkan azab Allah swt nnti. nauzubillah.

Jauh betul aku melihat anak muda sekarang dengan Quran dan Hadis. Maklumlah zaman sekarang ni semua benda berteknologi tinggi. antaranya playstation, ipad, iphone, dan gadget2 canggih manggih yang mereka amat kagumi. Tapi, Bila disuruh baca al-fatihah, semua pakat gelupur tergagap-gagap sambil menggaru kepala. itu belum lagi tanya maksudnya. tah apa nak goreng pon wallahu'alam.

Paling sedih umat Islam harini, sembahyang pun ramai yang tak jaga. alasan macam-macam tak sempat la, penat la, sibuk la. Slumber ja mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim dan muslimah, takutlah pada azab Allah swt yang maha pedih. Walhal bukan depa tak tahu yang sembahyang itu perkara wajib yang Allah swt telah tetapkan kepada kita sewaktu kita hidup didunia ni. masa Sekolah rendah dulu pun cikgu dah ajar lah de.

La ni ramai antara kita yang dok kalut masuk ujibakat nak jadi artis. Artis artis attritis. kononnya bila jadi artis boleh jadi kaya. kaya kaya kayap. hat mana halal, hat mana haram pon dah tak diendah. Apa peduli, kita masih muda! Bukan nak perli artis, aku perli orang yang tak solat, tak reti baca quran, cetek agama pastu tergedik-gedik nak jadi artis!

nampak gayanya lagi tulis lagi emo, baik aku setop kat sini dulu.

astagfirullah.. bersambung


Wassalam

Hadi Pelera

1 comment:

Muslimah Optimis said...

bagus pengian ni.. bila memikikan masalah ni rasa nak putus tangkai jantung.. huhu