nuffnang

Friday, September 9, 2011

Sila Beri Perhatian!,

Assalamualaikum...


P/s: Entri ini sangat sesuai dibaca oleh adik-adik yang mengalami masalah untuk memberi tumpuan ketika belajar.

Sebagai seorang student, memberi tumpuan ketika lecturer sedang mengajar itu penting. dengan focus, kita akan lebih memahami apa yang lecturer tu sedang ajar.

Dan sudah tentu senang untuk kita bertanyakan mana-mana topic yang kita tak berapa nak paham sangat sebab kita tahu apa yang kita tak faham. ada faham?

Macamana caranya untuk memberi 100% tumpuan ketika didalam kelas? err... ehem! AHAA!


1) tido mau awal. lupakan facebook, lupakan awek serta pakwe yang nak ajak g dating kat nashmir tgh2 malam. itu semua xda faedah ok! hehe


2) kunci jam 10 minit sebelum subuh. bila bunyi jam ja terus bangun pi bilik air mandi terus jangan melengah lagi. sudah mandi terus solat atau pegi masjid ok.


3) dah sudah solat, buat review sikit tentang topic yang bakal diajar dikelas nanti. imbas mana-mana istilah yang anda tak paham nanti ada modai sikit nak bertanya dalam kelas.


4) hilangkan segala perasaan dendam serta benci pada lecturer anda itu. anggap lecturer tu kawan karib anda yang sangat baik. fokus ketika lecturer mengajar ! sama sekali dilarang untuk bersembang dengan rakan sebelah walopon dia ada psp ditangannya!


5) jangan terlalu kalut untuk menyalin apa yang ditulis(salin yg penting ja cth : formula atau istilah). cuba fokus apa yg dikatakan ok. sediakan gula2 untuk bekalan time mengantuk.


6) catit homework yang diberikan dan pastikan anda buat ketika pulang di hostel nanti. bincang dengan rakan-rakan supaya lebih paham ttg topic itu. elak budaya meniru, amalkan budaya bincang.


7) doa. takkan doa pon nak ajar kan? :p


8) mcm nerd ya tak? ngeh

selamat beramal ya adik2 :p!

P/s: dapat 4 flat nanti jangan lupa blanja guwe. heheh
P/s: aku pon xpernah amalkan macam tu punya step wakaka
P/s: orang yang cepat matang diawal usianya adalah ciri-ciri orang yang berjaya, alangkah untungnya orang itu. Al da best!

Hadi Pelera

5 comments:

An_Sam said...

HAIH , SUSAH NAK BUAT TIPS NI..HAHA

nana_picanto83 said...

tips yang baguih...

kena amalkan selalu

Muslimah Optimis said...

waaaaaaaaa.... memang ciri2 best student la macam ni

Kira Sakura said...

kami smbung study nanti kami buat naaa... =)

hadi Saaidin said...

@nana : selamat beramal. untung la masih ada masa. :p

@Mo: hehehe. tolong adik2 sikit. :p

@kiera: baek. jgn lupa lak no. :D