nuffnang

Tuesday, August 17, 2010

Berpesan-pesan (Emosi Perlu dikawal)

Salam Ramadhan Al-Mubarak

[Entry ini nampak macam xbes, walaubagaimanapon aku harap korang baca sampai habis]

Alhamdulillah, genap hari ni maka cukuplah 8 hari kita berada dalam bulan ramadhan. Syukurlah diatas kesempatan yg diberikan Allah SWT kpd kita untuk meneruskan ibadah puasa yang mana sudah tentu banyak memberi manfaat kepada kita sendiri,insyaAllah. apakah yang dimaksudkan banyak manfaat itu? sama-sama lah kita renung-renungkan dan tenung-tenungkan.

Tak puas hati kalau aku xhebohkan perkara ni,(dasar manusia mmg suka bangga diri,macam aku bangga diri sikit2 boleh terima lagi :D) seluar aku dah longgar sikit yey! ini bermakna aku telah kurus haha waka waka. itulah, salah satu nikmat berpuasa, selain kurus dapat juga jimat wang.(jimat KKerr?) tepuk poket tanya nafsu you lah noo!

Okeh, back to the topic!

Bila nak bercakap ilmu agama, wajib bagi dalil

Dalam surah Al-Asr, ayat 1-3 ada menyebut;

maksudnya:

Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.[Surah Al-'Asr Ayat 1-3]

Secara ringkasnya, ayat diatas memberitahu kita bahawa sesungguhnya orang yg beriman adalah orang yg tidak rugi disisi Allah. Aku bukan ustaz nak tafsir ayat al-quran ni, cuma atas kesedaran sebagai seorang muslim haruslah membantu muslim yang lain semoga aku tidak digolongkan dalam golongan orang-orang yang sombong dan sell fish.

isi penting!

pernah kah korang berasa terlalu marah? @ terlalu sedih? @ terlalu Seronok @ terlalu takut? mesti pernah kan? bohong la kalau kata xpernah sekalipun dalam seumur hidup Kau. Ya, memang lumrah manusia untuk bersifat emosional sebegitu. tetapi tahukan anda bahawa sifat-sifat tersebut adalah pintu-pintu kepada Jin(kafir) untuk masuk kedalam diri kita.

Surah An-Nas, ayat 1-6;

maksudnya:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia.
Yang Menguasai sekalian manusia.
Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia.
Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam.
Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia.
(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.

Sifat-sifat iblis dan syaitan ini(Jin Kafir) adalah suka menghasut hati-hati manusia supaya ingkar perintah Allah, tujuannya nak mengheret anak-anak adam untuk sama-sama melenggang lenggok masuk neraka dengan mereka,nauzubillah. itulah yang terjadi sehingga ke hari ini dan akan berlanjutan sehingga lah akhirat kelak.

Perasaan marah yang melampau boleh mencetuskan perasaan dendam, kebencian serta iri hati. Perasaan Sedih pula menghampirkan diri kita dengan sifat putus asa kepada Tuhan. Perasaan Seronok yang melampaui batas mendekatkan diri kita dengan kemaksiatan dan kegagalan untuk mengawal nafsu diri. Dan paling ditakutkan, perasaan takut terlampau boleh mencetuskan syirik kepada Allah, nauzubillah.

Emosi kita ini jika tidak dikawal oleh kita sendiri, maka ianya akan dikawal oleh Jin yang membisikkan kedalam hati kita. Dan apabila saat itu terjadi maka gelaplah hati kita selagi tidak bertemu dengan petunjuk Allah.

Oleh itu, cara untuk menghalang diri kita dari disampuk Jin2 Kafir ini adalah salah satunya dengan mengawal emosi kita. Ingatkanlah diri kita bahawa bila kita marah,sedih, seronok atau takut secara berlebihan itu, mungkin ianya adalah dari bisikan syaitan. Ingatlah bahawa Allah sentiasa dekat disisi kita. Mohon lah petunjuk dari Allah. Seperti dalam surah Al-Fatihah ayat kelima, " kepada Allah kita menyembah dan kepada Allah kita memohon pertolongan", dan percayalah bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah. Kawal lah emosi dengan baik, bersederhanalah dalam apa jua perbuatan kita. marilah sama-sama kita ingatkan diri, untuk sentiasa mengingati Allah sentiasa diwaktu senang mahupon susah. Sama-sama lah kita saling berpesan untuk memperbetulkan diri masing-masing supaya aman damai sejahtera hidup manusia sejagat seantero pelusuk cakarewala(?), insyaAllah.

Salam

p/s: Kalau ada soalan untuk ditanyakan, jangan angkat tangan. post comment noo :D

No comments: