nuffnang

Monday, August 9, 2010

tentang moto

Salam.

entry ini berkaitan moto. kalau rasa xminat moto, bolehlah anda ke tempat yang anda minat. harap maklum.

kisah 1;



Sejak dari kecik, moto adalah sebahagian dari hidup aku. aku start belajar bawak moto kalo xsilap waktu darjah 3. ha.. masih ingat lagi satu peristiwa getir yang berlaku pada kali pertama aku bawak moto yang mana hanya sejengkal saja dari maut. Alhamdulillah, hidup lagi sampai sekarang. benarlah ajal maut ditangan tuhan. Kisahnya berlaku pada hari aku pergi ke nat. Nat ni bahasa pasar orang utara, maksudnya 'pasar pagi'. lebih kurang pasar malam tapi waktu pagi. Aku dan kakcik(kakak atas aku, dia dah pon kawin harap maklum), kitaorang g la pasar nak beli ikan, dalam perjalanan balik tiba2 nafsu nak bawa moto sangat melonjak sakan, so jadi aku agak berkeras mintak nak bawak moto tu. aku rasa msti kakak aku dah lupa dah cerita nih. haha.kami naik moto c70 honda petak. waktu pergi kakak aku bawak tapi dalam diam2 aku mmg dah plan nak bawak moto tu time balik dr pasar. so pujuk punya pujuk, kak aku pon kata ok. tp jangan bawak laju-laju, dia nasihat. So, aku pon dengan suka hati membawa moto tersebut. nak dijadikan cerita lebih menarik, kitaorang blk ikot jln belakang tepi sungai yg mana jalannya kecik dan berpasir. jalan pulak tinggi dari paras sungai, memang kalau terjun tebing jalan tu mmg boleh mati, insyaAllah. :D.. tp kitaorang xterjun sbb aku penunggang hebat! ngeh3.. ok, dalam dok bawak moto tu, aku macam lupa macam mana nak slowkan moto tu. lupa yang kalau lepas throtle minyak moto jadi slow. dan atas sifat kebangangan kanak-kanak itu aku xlepas throtle malah pulas minyak lebih lagi. woho! betul2 mau mati. then, sesampainya di selekoh tajam pada jalan tu, aku masih memecut dengan laju yg sama. takut nak bagi tau kak aku yg aku xtau cmna nak slowkan moto tu.. apa ke bangang ni.. hehe. fuh, berdesup jantung bila nampak ada satu van putih juga laju membelok dari arah bertentangan. mak aii..cmna ni!.., aku mengeluh la apa lg. dengan gunakan tindakan reflexs yg teramat hebat, aku nmpak ada satu susur naik bukit kr umah org. dengan cepat aku membelok ke atas mengelak van tersebut dan kami selamat. aku juga selamat dibancuh oleh kakak aku yang siap kata lain kali xpayah bawak moto lagi. hadoi.. aku dah lupa apa yg terjadi masa tu, adakah aku hanya mengangguk? aku pon xingat. hohoho.

kisah 2;



kisah ni berlaku kira-kira darjah 6 kalu xsilap. kakak sulung aku yang kini sudah beranak tiga pada masa tu dia dia kerja kilang kt peneng. dia ada moto yamaha ss2. moto kakak aku yg ni lah first moto clutch tangan yang aku belajar. agak teruja dengan moto yang pakai tuti ni sebab moto ni agak laju. siap ada asap bau wangi dan bunyi agak bising. ada satu petang aku pusing kampung bawak moto ni bawak dengan muka bangga (ke bangla?) saja nak bagi orang nmpak yang aku boleh bawak moto 2 stroke. hehe, mmg cukup bangang. tapi waktu tu mmg terasa hebat lah, kan aku baru darjah 6. budak xda lesen bawak moto hebat pasti akan dianggap hero yg hebat, philosophy budak-budak kampung yang aku kutip.

kisah ketiga;


ini waktu fm2 if xsilap. aku juga ada abang yang dulunya rempit sejati, yang mana namanya sudah diblacklist di jabatan JPJ dan juga polis pulau pinang atas beberapa kesalahan yang melibatkan lalulintas. woho.. waktu tu dia kerja kt peneng. biasa lah, zaman budak trang tang tang, zaman kl menjerit. abang aku ni pakai tzm150. moto dia ni aih nak cerita pon segan. moto cc kecik yg telah disuperbikekan. lebih kurang bunyi macam tu lah sedap sikit. hehe. satu hari dia balik kg, tah mengapa dia nak ajar aku bawak moto dia so aku ikut je la. dalam hati, yey yey yey! akhirnya..:D dia ajar main clucth, masuk gear dan bila dah cuba beberapa kali pandai la cikit aku. tu pon takut nak bawak sbb moto tu berat. ni lah moto pertama yg buatkan mata aku berair.. dan lutut getar. haha. bayangkan!. start dari hari tu lah aku simpan hasrat nak pakai tzm ni. dan sekarang aku sudah pon memilikinya sebijik seperti gambar yang tertera diatas tu.

okeh cukup cerita ttg pengalaman aku. mungkin bagi kau xmenarik, tp bagi aku sangat bermakna. apa yg aku cerita kat atas tu hanyalah kenangan aku semata2. abang aku yg dulunya mat rempit, sekarang ni pon masih mat rempit. hehe. xlah, abang aku sudah jadi seorang ayah kepada tiga anaknya yang sangat baik. syukur dah berubah abang aku. alhamdulillah. ;D

sebenarnya aku nak kongsi beberapa pengajaran yang perlu diambil oleh penunggang-penunggang moto sekalian.

1) pertamanya, jadilah seorang penunggang yg bijak dijalan raya. sebagai seorang penunggang motosikal, kita perlulah berhemah di jalan raya. nak bawak laju boleh, tapi biar kena pada tempatnya. contohnya di highway ataupon jalan-jalan besar yang kurang kenderaan. kesimpulannya jangan mengganggu org lain yg berada di jalan raya.

2) keduanya, pandai pilih kawan dalam bermotor. nak bercampur dengan mat rempit xsalah, yang salah bila kita ikut jadi mat rempit. join lah kelab2 motosikal yang sihat di malaysia. sgt banyak. banyak manfaat kalau berclub ni.

3)terakhir, jangan sesekali guna barang haram kt moto kita. ini yg paling penting sebenarnya. pakai barang yg haram tu xberkat. sebagai contoh kalu moto kita tu nak bawak g masjid, silap2 buat pahala dapat dosa nauzubillah.

okeh itu saja aku nak kongsi.

Salam.

No comments: