nuffnang

Sunday, May 15, 2011

Salah Cara


Assalamualaikum...



P/s: bahasa aku mungkin boleh buat kau menangis. tak sanggup? jangan baca. aku dah pesan, kalau jadi apa-apa kat kau jangan menyesal. err...



First of all, kau (____)!


Secondly, kau memang (____)!


Thirdly, aku tak pernah tengok orang (____) se(____) kau!


Fourth, dah la (____), berkawan pulak dengan orang (____)! bagus sangat la tu, jadi (____) secara berjemaah

last but not least, dah la (____) mem(____) kan pulak.


[(____) = bodoh]


1) nak mengajak orang berubah ke arah kebaikan, tapi berkata kesat seperti diatas - bodoh

2) nak mengajak orang berubah ke arah kebaikan, tapi dengan cara kasar dan keji - bodoh

3) nak mengajak orang berubah ke arah kebaikan, tapi diri sendiri pon tak betul - separa bodoh

4) nak mengajak orang berubah ke arah kebaikan, tapi dalam hati tak ikhlas - bodoh

5) orang dah ajak ke arah kebaikan, tapi kau buat tak dengar ja - bodoh

6) dah la sesat, menyesatkan pula - paling bodoh

7) kau keras hati tak boleh terima kekurangan diri sendiri (pesimis) - bodoh

8) kau tolak nasihat-nasihat orang kepada kau tanpa kaji baik dan buruk - bodoh

9) kau tolak ayat-ayat Quran dan Hadis - paling bodoh masuk neraka kau kalu tak bertaubat

10) kau mengaku kau Islam, tapi cara kau macam orang kafir - bodoh

11) kau kata kau tak hipokrit, walaupun kau tak pakai tudung tapi hati kau baik (refer no 9) - bodoh

12) kau compare diri kau yang tak bertudung dengan perempuan bodoh pakai tudung tapi beromen dengan pakwe gila seks - bodoh

kalau kau rasa diri kau tersenarai dalam 12 perkara bodoh diatas, yakinlah yang kau masih bodoh dan perlukan perubahan.


P/s 1: erk... aku pon tersenarai laaa...! Astagfirullahala'zim.

P/s 2: kan aku dah kata, kalu tak sanggup baca jangan baca, kan kau dah menyesal. :)

P/s: 3: sama-sama kita berubah ke arah yang lebih baik insyaAllah. maaflah kalau perkataan 'bodoh' tu sentiasa terngiang-ngiang diminda kau tu. memang itu tujuan aku pon. yg baik itu dari Allah, yg buruk itu dari Allah jua, tapi atas kekurangan diri aku sendiri.



Sekian dulu,

Hadi PELERA

4 comments:

tomatokering :) said...

memang emo .. ingat hadi betol2 marah tadi...hehe

huk, masih banyak perlu diubah dlm hidup dan sntiasa perlukn perubahan..huuu

hadiee said...

memang emo pon. :)

"Che Ain" said...

hemo-hemo..i`m at 7..bukn xbleh terima tp risau oag len yg xbleh terima.i2 j..

hadiee said...

orag lain yang tak boleh trima itu bukan no 7. itu no 13. :)