nuffnang

Sunday, March 20, 2011

Risiko

Assalamualaikum.
Pagi!


sekarang jam aku pukul 6.52 pagi
adik aku masih tak bangun-bangun
aku suspect beliau 'cuti' hari ni
sebab beliau tak bangun jugak kelmarin
haha!

...............................

bukan nak cerita pasai adik aku
bukan2
kalau ada yang pikir begitu padamkanlah hasrat itu
btw, my sis perempuan, sedang menunggu keputusan SPMnya yang bakal keluar 23 hb ni
doakan kejayaan beliau!
tima kasih

.............................


okeh kembali ke topic asal
tentang risiko,
apa,bila,kenapa,bagaimana dan siapa itu risiko?
itu mungkin antara basic format soklan yang perlu kita terjah
tapi bukan itu yang aku nak tulis
haha

aku ni memeningkan ye x?
wahahahaha.

...............................................

Berapa ramai orang melayu di Malaysia yang pendapatannya kurang dari RM1000?, sila angkat kening. toing3~

Berapa ramai pelajar melayu lepasan SPM tidak berani untuk melanjutkan pelajaran ke IPT/IPTS atas kekangan kewangan?, sila kembang-kempiskan hidung anda~

Berapa ramai petani kecil yang sejak 30 tahun lepas ada kebun sekangkang kera, tahun ni pon masih kebun sekangkang kera tu la jugak, xda perubahan langsung?, angkat tangan please~

Berapa ramai orang melayu kita yang bergelar jutawan macam Bill gates dan Donald Duck(Trump)?

::tambah sendiri la soklan apa lagi yang korang sendiri pon tertanya-tanyakan diri sendiri::

...................................

salah satu faktor utama orang melayu tak ke mana-mana sejak 30 tahun dulu, kemungkinan besarnya adalah daripada faktor takut ambil risiko!!!
secara majoritinya begitu.
betul?

Bukan nak banggakan bangsa asing
Bukan nak promotekan MLM kejadah the heck
Bukan2.
cuma terdetik niat dihati nak sedarkan orang melayu kita
jika takut mengambil risiko, pastinya kita xkan kemana-mana!
asyik baca buku manga, maskulin,wanita shj sebagai bahan bacaan mungkin punca minda kita takkan berkembang

ke mana hala tuju kita 10 tahun akan datang,
kalau masih berpeluk tubuh tak nak ambil risiko?

......................

pekebun kecil, beranikan diri untuk comersialkan hasil tanaman!
peniaga pasar malam, beranikan diri untuk majukan bisness!
penyapu sampah, ada tin2 kosong botol2 terbuang dan besi2 buruk kutip bawak p juai dekat keling botol!

......................

Banyak lagi yang kita boleh buat untuk majukan hidup ini
aku memang xsuka tulis panjang berjela
bila tulis panjang berjela aku sendiri pon tak lalu nak baca
apa yang aku nak sampaikan kat sini ialah

kalo tak berani ambil risiko, percayalah kita takkan kemana2
tiru lah macam bangsa cina, sanggup bergolok bergadai untuk berjaya
rajin usaha
walaupon bukan agama sejenis Kita!

Allah tidak Akan Mengubah Nasib Sesuatu Kaum, Melainkan Mereka yg Berusaha Mengubahnya..


P/s: walaupun aku dari Engineering background, aku masih bercita-cita untuk bukak bisness sendiri. tak salah kan?

Sekian dari Aku
akan bersambung...

Wassalam













2 comments:

shahjiehan said...

style la bro!! hahha... byk persoalan yang berum terungkai lagi ni..kene buat tinjauan dari para remaja~ hehehe

hadiee said...

:)

bukak hati, bukak minda, bukak baju ops jangan2. :D