nuffnang

Saturday, May 22, 2010

Bahasa Cina

Salam
Selamat Sejahtera

Terima kasih la para pembaca sekalian, susah-susah baca entry-entry aku yang entah apa-apa ni. mungkin ramai yang tertanya-tanya, kenapa hadi selalu sangat tulis blog sejak dua menjak ni kan. rasa pelik, apakah yg menyebabkan aku rajin sgt tulis blog. sampai kadang-kadang tu dua tiga post dalam sehari. gila hg, apa kejadah semua ni. waras x? Ya, mungkin soalan-soalan seperti itu selalu bermain dalam benak kepala otak anda. kan? okeh aku jawab.

jawapan skema buku tadika (aku kecik2 dulu xmasuk tadika pon, aku jeles kt org masuk tadika. sebab tu aku tulis mcm ni) -abaikan-

jawapan aku mudah saja. seperti yg korang tau, dalam hati aku ada taman. bila aku tulis blog, lampu2 dalam taman aku semua menyala. aku suka! ha ha ha..

param pam para.. kembali ke topic.

eik erk sun serk wuu liuk chi pak chiu see.. ini lah kisah ketika berada di Flextronics (M) Sdn Bhd.

banyak sgt cina kt peneng. aku perlu belajar bahasa cina. antara perkataan-perkataan yang diajar kpd aku semasa intern, maklum la dok kawan ngan technician cina. ni dia:

1) Nei ho mo? apa kabar
2) Ngo chong yi suka hati aku la
3) Nei Q mei meng? kamu nama apa?
4) Nei Sek pau mei? kamu da makan?
5) Nei ho leng kamu cantik
6) Ngo chong yi nei saya suka kamu
7) Ngo ho thongo saya sgt lapar
8) Chi sor tandas
9) Chow mat yeay? buat apa?


byk juga aku belajar. ada lg malas nak tulis. dalam masa aku dok blur2 belajar, diorang pon ajar aku perkataan-perkataan ni juga.

1) Lei chi pong ..ops..segan nak bgtau
2) Bo lampa ..ishh...kena bg tau ke?
3) keong kan ..arghh..oh, xperlu bgtau


haha.. ayat kt atas tu kotor sikit. depa kata, "awak kena blajar juga bnda kotor in case org dok kutuk2 kan, leh je gune untuk maki balik" depa kata, aku xkata. hehehe

pastu bila dah pandai sikit, aku pon cuba la susun ayat. lebih kurang macam kt bawah ni la eh..

chow mat yeay? nei tak han mou? ngotei hoi chi sor. Ngo you keong kan nei..

pastu suma org gelak2.. sampai satu level dengar diorang gelak.. pastu tepuk bahu aku kata, tahniah, awak dah berjaya! hahahahaha. best2, aku suka. :D

p/s: dont take to heart ok kpd sesiapa yg paham. huhu

5 comments:

perisa2 said...

cap baguih mmg baguih.leh ckp bhasa cina.thumbs up to cap baguih~!

hadi Saaidin said...

makasih.. cap baguih akan teruih baguih.. insyaAllah

Just_najmiE said...

hahaha!.. takbleh blah! tu bahasa hokkein klau aku tak silap la, bukan mandrin.. kira ok la hg paham.. aku paham mandarin sket2 ja, tak reti ckp lg ngan org cina.. bagus2, blajaq leklok.. =D

hadi Saaidin said...

btoi2.. ini hokkien. baik. :D

AmoY said...

chow mat yeay? nei tak han mou? ngotei hoi chi sor. Ngo you keong kan nei..

this is not hokein...bahsa cantonis..let me translate what u say
"buat apa? awak free x? kite pergi toilet, saya nak rogol kamu...

sebab tu smua org ketawa kamu!