nuffnang

Wednesday, May 5, 2010

Air sumber kehidupan

Surah Ibrahim
Ayat 23-24
''Dan orang yg beriman dan mengerjakan kebajikan dimasukkan ke dalam syurga- syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai. Mereka yg kekal di dalamnya dengan seizin Tuhan mereka(Allah). Ucapan penghormatan mereka dalam Syurga adalah salam(Sejahtera) [23].
Tidakkah kamu memerhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yg baik(?)
seperti pohon yg baik, akarnya kuat dan cabangnya(menjulang) ke langit,(pohon) itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin tuhannya(ALLAH), dan Allah membuat perumpamaan itu agar mereka selalu ingat [24].''
p/s:
nak ulas sikit boleh?. benda ni simple, tp kadang2 kita buat endah xendah. dalam Al- Quran, banyak kali juga disebut ttg air dan sungai.
sbbnya (?). air adalah eliment penting dalam kehidupan. dekat bumi, air datang dlm pelbagai sumber. air laut, sungai, tasik, air hujan, air mata air.
di dalam air ini terkandung zat seperti garam mineral, makanan, dan juga benih.
bunyi air terjun juga sangat menenangkan jiwa. xdapat air terjun, air shower pon sgt menenangkan juga. aku sgt suka bunyi air mengalir.
oleh itu, hargai lah air kerana air adalah pemberian Allah kpd kita. jaga lah sumber2 air krn Allah. pohon yg kuat akarnya itu pon kerana mempunyai asas air yg cukup. dan oleh kerana itu, jangan cemari air!

No comments: