nuffnang

Wednesday, April 6, 2011

mati

Assalamualaikum
Salam kematian, salam kebijaksanaan.

kawan-kawan,
aku sekadar nak pesan yang,
setiap benda yang bernyawa pasti akan merasai mati
kita sebagai manusia yang bijak, perlulah sentiasa berwaspada
kita tak tahu bila ajal kita akan tiba
mungkin malam ni?
mungkin esok?
wallahualam itu Tuhan saja yang tahu
ingatlah yang,
masa kematian kita sentiasa semakin berkurang, takkan bertambah walau sedetik!


apa maksud berwaspada?
dengan mengingati kematian, jiwa kita akan takut untuk meakukan perkara-perkara mungkar
takut untuk menghampiri maksiat
takut menyekutukan Allah
takut lakukan zina
takut lakukan kekejaman
fitnah dan sebagainya
pendek kata, kita automatically takut akan
hukuman Tuhan yang maha Dahsyat!
atas salah laku kita di dunia ini

mungkin hari ini kau pikir kau masih muda?
yang mati petang tadi
depan mata aku
atas jalan raya
telentang darah meramu membasahi tar jalan
itu kau ingat orang tua?
itu budak remaja kalu tak silap masih belasan tahun
mungkin sudah sampai waktu arwah menghadap tuhan
al-fatihah

disini,
aku hanya sekadar boleh berpesan saja
aku pon manusia yang penuh dengan dosa
tapi sebagai seorang khalifah dimuka bumi
ini saja kemampuan aku yang ada setakat ini
untuk berpesan-pesan

takut lah kematian
ingat lah Tuhan
dengan takut tuhan, automatik kita takut untuk melakukan dosa

kalau rasa diri penuh dosa
bertaubatlah!

yang mengingatkan mati,

Hadi PELERA



5 comments:

Otak said...

orang yang bijaksana ialah orang yang paling banyak mengingati mati :)

saya bukan tomato said...

betoll... kita pon tak tahu bila ajal kita sampai kan.. kena sllu bersedia .. kena ingat dan fikir amalan kita sentiasa cukup n perbaiki diri sendiri..

CikTomyam said...

setuju..! nice entry..~~

Muslimah Optimis said...

<<<<----- budak ni pon banyak dosa..
nice sharing hadi PELERA....
ooooooooo..kutuk MO kata bunyi lembu yaaaa.... errrrr...hahaha..xpenah terpikiaq lak bunyi lembu moo..hahah..

tapi entry ni menginsafkan...

note :
sentuhlah hati seberapa yang boleh kelak ini jugak akan disoal di akhirat apa yang kita lakukan di dunia...wallahualam

hadiee said...

@ otak :terima kasih sudi komen. betul.

@saya bukan tomato : betul betul. setuju dgn pendapat kamu.

@cik Tomyan : tima kasih

@muslimah optimis: mooooooooo (bunyik lembu hehe)... hehe
tima kasih mo :D