nuffnang

Tuesday, April 12, 2011

'Segment jujur aku mata duitan' (?)

Assalamualaikum wbt,

Iklan sebentar :

Header Blog imanadalahmutiarahati adalah hasil rekaan template designer terkemuka iaitu Cik Naqiah Othman, turut dibantu oleh pakar motivasi terkenal iaitu Cik GKSB.

huhu. Kenapa la diri ini ditag dalam segment macam ni? err malaih r nak jawab. malaih malaih malaih malaih. hahaha.

Perlu ka cik Erin Azizan untuk aku jawab semua ni? err.. Cik Maira Queen? perlu ka penting ka ni untuk apa semua ni? sila jawab dulu untuk apa?
hahaha ~(^.^)~

mai kita try test uji dulu dengan kiraan satu sampai sepuluh, tengok yang no sepuluh tu mau ka takmau. :p


dalam kiraan : nak jawab ka takmau?

1. jawab
2. takmau
3. jawab
4. takmau
5. jawab
6. takmau
7. jawab
8. takmau
9. jawab
10. takmau (yey! tak perlu jawab ngeh ngehngeh)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Special P/s to : Cik Erin Azizan, CC : Cik Maira Queen :

P/S ALSO TO EVERI-BODI

(gila duit/mata duitan) dalam erti kata lain 'nak jadi kaya'.

Ini mungkin antara jawapan yg aku boleh bagi kat hampa diatas 'curiosity' yang membuak-buak dalam hati hampa tu. mungkin. :p

Soalan 1 : Nak jadi kaya? kenalkan diri dulu.
Jawapan aku : Nak Nak, otw... saya seorang remaja lelaki meningkat dewasa.

Soalan 2 : Pasaipa nak kena jadi kaya? kau kaki kikis kah?
Jawapan aku : kaki kikis tu jawapannya keras sikit, 'tidak!'

Banyak sebab dia, antaranya ialah :

a. untuk keperluan diri
b. untuk keperluan keluarga
c. untuk keperluan orang lain
d. untuk keperluan Negara, Bangsa dan Agama tercinta

Dengan duit kita boleh buat macam-macam. lagipun orang yang banyak harta kalu infakkan hartanya ke jalan yang diredhai Allah besar pahalanya. zaman sekarang ni zaman materialistik, sangat memerlukan duit untuk hidup, tiada duit sapa pun tak peduli, sapa pun tak pandang. tak perlu sembang nak bantu orang, nak bantu diri sendiri pon tak lepas kalu duit takdak!

Soalan 3 : Setuju dengan ayat --> 'aku tak kisah hidup susah macam ni, asalkan bahagia' dan 'aku tak kisah hidup sederhana pon asalkan aku bahagia'

Jawapan aku : aku rasa orang yang berkata begitu orang yang jenis suka menipu diri sendiri. contoh mudah : kalau seorang suami tu tak mampu nak bahagiakan rumahtangga yang terjalin atas dasar cinta, sehinggakan si isteri menderita hidup susah, kais pagi makan pagi, kais petang makan malam, anak-anak kebuluran, hal ehwal keperluan rumah terabai, pendidikan anak-anak apatah lagi, susu pampers suma tak mampu beli! adakah ini yang dinamakan bahagia? tepuk dada tanya orang sebelah, ada keja kosong tak? tak baik menipu diri sendiri. pelis la pelis. pelis be realistik!

4. bila kaya jadi riak, amacam?

Jawapan aku : phewh! kalau la soalan ini yang selalu menghantui diri anda sehinggakan anda sanggup hidup dalam kegelapan, tidak berusaha untuk keluar dari kepompong kemiskinan, tidak berani untuk menjadi kaya, sampai kiamat pon umat Islam akan terus ketinggalan. back to Quran and Sunnah Rasulullah SAW. Nabi SAW pun orang kaya apa, isteri baginda kaya. ada sapa nak bantah?

cuba selami dialog kt bawah nih, aku bukan apa, bila cakap isu pasaI nak 'ubah kehidupan' ni aku sensitip sikit. maap la kalu ada yang terasa hati. bukan niat aku cuba menyakitkan hati orang lain cuma aku cuba untuk jadi realistik. aku takmau menipu diri sendiri dan menipu rakan. sebarang kekasaran ayat didahulukan dengan ucapan maaf. nasihat aku satu ja, jom kita sama-sama usaha macamana pon (asalkan halal) supaya keluar dari kepompong kemiskinan. berilah diri peluang untuk menjadi kaya, infakkan harta yang melimpah ruang tu ke jalan Allah SWT. moga berkat hidup dunia akhirat. peace~


................

budak lol yang takdak duit : ''Bro, nak masuk tandas berapa puluh sen?"

bro yg suka powpowpow :"50 sen bro, sekarang semua naik harga, termasuklah tandas awam ni!"

budak lol yang takdak duit : "Adehh, mana saya ada duit sebanyak tu bro! saya ada 30 sen jer nih. tolonglah bro tak tahan da nih. pleaseeeee!!"

bro yg suka powpowpow : " Ah! lantak ko la, ada aku kesah? ko berak la atas jalan tu. pegi pegi pegi! ::no mani no tork::, ko ingat tandas ni bapak ko yang punyaaa?? ::get lus::

...................

Sekian dulu dari Hadi PELERA yang berusaha untuk jadi kaya woha!,

Wassalam.


yg ditag : KSP & Pakcu Sofi

8 comments:

Pakcu said...

errrrrrrrrr

Erin Azizan said...

errr errr kira ni dah menjawab persoalan la kan...tenkiu bro~

hadiee said...

@ pakcu ; apa errrr errrr?? cuba cerita? haha

@erin : kalau ada mana2 yg tak puas hati, cuba cerita. :P

efa said...

tu dah menjawab soalan ah huhuhu

Mr. Straw said...

errrrrrr....money money money..hummm

AdiSuda said...

aku mahu wang..*cakap mcm pontianak nak darah

kiera'sakura said...

nie bg pihak aku la ye...ape yg ko ckp tue btol... aku setuju.. jgn tkut tuk kuar dri kepompong kemiskinan.. jnji usaha dlu, lepas tue doa dan tawakal.. ALLAH sendiri xske umatnye yg hanya berserah tanpa usaha dan doa...

copy masuk sini erk..hehehe

hadiee said...

@efa : eh apa tu? ahaha

@Mr. Straw : isnt it important to you?

@adisuda : hoho. didoakan semoga berjaya. bangsa maju bangsa yg suka berfikir.

@kiera'sakura : betul, usaha usaha usaha dan tawakkal. dicelah-celahnya disusuli doa. :)